Historia Nativitatis – Ein Weihnachtsoratorium nach Heinrich Schütz (SWV 435)

Cover - Historia Nativitatis - Ein Weihnachtsoratorium nach Heinrich Schütz (SWV 435)

Historia Nativitatis
A Christmas Oratorio Inspired by Schütz (SWV 435)

Works by: Andreas Hammerschmidt (1612-1675), Tobias Michael (1592-1657), Heinrich Schütz (1585-1672), Johannes Eccard (1553-1611), Melchior Franck (1580-1639), Johann Rosenmüller (1619-1684), Sethus Calvisius (1556-1615), Stephan Otto (1603-1656), Philipp Dulichius (1562-1631), Johann Hermann Schein (1586-1630), Johann Georg Carl (1677-1700), Bartholomäus Gesius (1562-1613) und weitere

Ensemble Polyharmonique

2CD, VÖ 8.11.2021

Teaser

Tracklisting

1. Teil “Prolog – Advent und Mariae Verkündigung” – Andreas Hammerschmidt: Freue dich sehr du Tochter Zion (Initium); Tobias Michael: Das Volk so im Finstern wandelt (Weissagung); Heinrich Schütz: Sei gegrüßet Maria (Verkündigung); Johann Eccard: Übers Gebirg Maria geht (Lobgesang der Maria); Melchior Franck: Hosianna dem Sohne David (Motette)

2. Teil “Geburt Jesu und Anbetung der Hirten” – Johann Rosenmüller: Sinfonia (Largo); Heinrich Schütz: Ein Kind ist uns geboren (Introduktion); Evangelium I „Es begab sich aber zu der selbigen Zeit”; Sethus Calvisius: Joseph, lieber Joseph mein (Motette); Evangelium II „Und es waren Hirten in derselbigen Gegend”; Andreas Hammerschmidt: O ihr lieben Hirten fürchtet euch nicht (Intermedium 1); Evangelium III „Und alsbald waren Engel”; Heinrich Schütz: Ehre sei Gott in der Höhe (Intermedium 2); Evangelium IV „Und da die Engel von Ihnen gen Himmel fuhren”; Stephan Otto: Lasset uns nun gehen (Intermedium 3); Evangelium V „Und sie kamen eilend”; Michael Praetorius; Es ist ein Ros entsprungen; Evangelium VI „Maria aber behielt alle diese Wort”; Samuel Scheidt: Psallite unigenito (Hirtengesang)

3. Teil “Anbetung der heiligen drei Könige und Flucht nach Ägypten” – Philipp Dulichius: Also hat Gott die Welt geliebt (Motette); Evangelium VII „Und da acht Tage um waren”; Johann Hermann Schein: Lobt Gott ihr Christen all zugleich (Cantional); Evangelium VIII “Da nun Jesu geboren war zu Bethlehem”; Andreas Hammerschmidt: Wo ist neugeborene König (Intermedium 4); Evangelium IX „ Da das der König Herodes hörete”; Johann Georg Carl: Zu Bethlehem im jüdischen Lande (Intermedium 5); Evangelium X „Da berief Herodes die Weisen heimlich”; Johann Georg Carl: Ziehet hin (Intermedium 6); Evangelium XI „Als sie nun den König gehöret hatten”; Bartholomäus Gesius: Deo dicamus / Zu Bethlehem (Benedicamus); Evangelium XII „Da sie aber nun hinweggezogen waren”; Wolfgang Carl Briegel: Stehe auf Joseph und fleuch (Intermedium 7); Evangelium XIII „Und er stund auf und nahm das Kindlein”; Wolfgang Carl Briegel: Stehe auf Joseph und zeuch hin (Intermedium 8); Evangelium XIV „Und er stund auf und nahme das Kindlein“; Heinrich Schütz: Das Wort ward Fleisch (Beschluß); Samuel Scheidt: Lobpreis “In dulci jubilo” (Conclusio)

Information

During the seventeenth century the historia developed in Protestant church music as a genre telling the Easter, Passion, and Christmas stories in the words of Luther’s Bible. The Dresden chapel master Heinrich Schütz, who was renowned far and wide already during his lifetime, drew on this form as early as 1623. And when he had his Weihnachtsthistorie published in 1664, it replaced the older historia in the setting by Rogier Michael, Schütz’s predecessor as chapel master, though Schütz retained most of Michael’s text. As manifold tractates and introductions in printed music of the seventeenth century often indicate, the works to be performed are to be presented in keeping with the circumstances and resources available in the performance location.

Accordingly, Schütz also let it be known in his introduction to the Weihnachtshistorie that he »left it open [to composers] to set these ten concertos (whose texts are also to be found in these printed pages) in a manner pleasing to them and for the corpus musicum available to them, either entirely anew by themselves in a different way or to have them composed by others.« This idea inspired the members of the Polyharmonique ensemble to produce an alternative version of the Weihnachtshistorie that would be practicable for their particular ensemble. The resultant HISTORIA NATIVITATIS strictly follows the formal intention of »Sagittarius Schütz« and was set for a »corpus musicum« of six voice parts, two violins, curtal, and a colorful basso continuo (organ, regal, theorbo, Baroque harp, violone). Contemporary sources, primarily from Central Germany, some of them otherwise unknown compositions by Andreas Hammerschmidt, Samuel Scheidt, Wolfgang Carl Briegel, Johann Georg Carl, Stephan Otto, and others, that exactly follow the source texts are extant.

What we have before us is a historia such as might have been heard at a Christmas vespers service in Central Germany during the seventeenth century. It combines magnificent art music with traditional Christmas melodies of Central German provenance and during its course is transformed into a spirited oratorio, interpreted here by the famous Polyharmonique ensemble with attention to historical performance practice.